De strategische samenwerking tussen de VU Amsterdam en de UT is volop in ontwikkeling, onder andere op het gebied van opleidingen. Om inzicht te krijgen in hoe we onze gezamenlijke opleidingen het beste kunnen profileren bij de werving van studenten, is begin november een marktonderzoek uitgezet. Dat gebeurde onder studiekiezers, studenten en een aantal medewerkers van de VU Amsterdam en UT die betrokken zijn bij de samenwerking.
Ons gezamenlijke opleidingsaanbod is uniek. Door de samenwerking is het mogelijk om in Amsterdam een opleiding van een technische universiteit te volgen. Met een goed gekozen positionering onderscheiden we ons en is het voor studiekiezers in één oogopslag duidelijk dat zij aan de VU Amsterdam een opleiding kunnen volgen van de UT. En wie weet in de toekomst ook andersom: een VU Amsterdam opleiding aan de UT. De inzichten uit het onderzoek gebruiken we voor de wervingscampagnes voor beide locaties.
Online community medewerkers
De studenten en studiekiezers hebben online een vragenlijst toegestuurd gekregen. Het kwalitatieve onderzoek onder medewerkers van de VU Amsterdam en de UT bestond uit een online community waarin de deelnemers op interactieve en indien gewenst anonieme wijze hun mening konden geven. Aan de hand van een aantal vragen en communicatie-uitingen werden de deelnemers uitgenodigd om mee te denken over de positionering voor studiekiezers.
Resultaten half december bekend
Het onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoekbureau Markteffect. De rapportage van alle onderzoeksresultaten wordt half december verwacht. Dat is op tijd om de uitkomsten mee te kunnen nemen in de campagnes voor de tweede helft van de wervingsperiode, die loopt tot 1 mei 2023.