Onder leiding van Marie Louise Blankesteijn (VU) werken onderzoekers Alvira Fisher (VU), Jacqueline van Muijlwijk-Koezen (VU) en Rainer Harms (UT) aan een innovatieve didactische methode voor wetenschappelijk en technisch ondernemerschapsonderwijs. Dit project, NEXT_GEN_TECH_ED, is gefinancierd door Horizon 2020 en heeft als doel de kenniscirculatie in innovatieve ecosystemen te bevorderen. Door deze methode te ontwikkelen, willen de onderzoekers de sociaaleconomische impact van wetenschap en de economische overloopeffecten systematisch evalueren.
Wetenschap en technologie bieden enorme mogelijkheden voor het aanpakken van grote maatschappelijke problemen, zoals snellere opsporing van kanker en technologie voor het detecteren van lachgasgebruik in het verkeer. Onderwijs in wetenschappelijk ondernemerschap is een manier om nieuwe wetenschappelijke kennis en technologische innovatie in een vroeg stadium commercieel en maatschappelijk te benutten. De vraag naar dit type onderwijs binnen (technische) universiteiten is dan ook sterk toegenomen.
De onderzoekers richten zich onder meer op bestaande didactische ontwerpprincipes binnen Europese onderzoekinfrastructuren voor ondernemerschapsonderwijs, zoals CERN, European XFEL in Hamburg en ESRF in Grenoble. Daarnaast onderzoeken ze hoe de technologieoverdracht van universiteiten naar bredere ecosystemen kan worden geoptimaliseerd.
Het project besteedt ook aandacht aan de rol van onderzoekinfrastructuren als ondernemende actoren en leercentra binnen ecosystemen, waar startups, gevestigde bedrijven, incubators en overheidsorganisaties samenkomen. Recent publiceerden de onderzoekers een artikel in CERN IdeaSquare Journal of Experimental Innovation, waarin de eerste resultaten van deze samenwerking worden gepresenteerd.
Voor meer informatie over het project kunt u de website NEXT_GEN_TECH_ED en het artikel CERN IdeaSquare Journal raadplegen.