Complexe maatschappelijke vraagstukken vragen om design thinking
Studenten krijgen tijdens en na hun studie steeds meer te maken met complexe (maatschappelijke) vraagstukken. Om die te adresseren zijn trans disciplinaire en systemische benaderingen nodig, zoals bijvoorbeeld design thinking, oftewel ontwerpen(d) denken. Dit onderzoek wil design thinking in het onderwijs stimuleren, aan de hand van de evaluatie van docent- en studentervaringen. Op de VU en de UT wordt design thinking binnen diverse disciplines toegepast, van wetenschapscommunicatie tot rechten en (design) engineering. Door onderzoek naar deze toepassingen, inclusief de ervaringen van docenten en studenten, kunnen docenten van beide universiteiten worden voorzien van kennis over design thinking voor hun eigen onderwijs. Daarmee zijn ze (nog) beter in staat om hun studenten toe te rusten met de kennis en vaardigheden die zij nodig hebben voor het werken aan complexe vraagstukken in de samenleving. Nu en in de toekomst.
Betrokken onderzoekers
Marjoleine van der Meij (Contactpersoon)
Armagan Karahanoglu
Pieter van Beukering
Charlotte Rappel
Ivar Maas
Flora Pennartz
Kostas Nizamis
Alberto Martinetti