Op het gebied van onderzoek naar menselijk gedrag heeft Head-Mounted Display Virtual Reality (HMD-VR) zich snel ontwikkeld tot een krachtig hulpmiddel. De groeiende populariteit gaat echter gepaard met een unieke uitdaging: onderzoekers kunnen door deze nieuwe ervaring gefascineerd raken en dat kan de onderzoeksresultaten beïnvloeden. Een team binnen de Coalitie Smart Societies onder leiding van Marcello Gómez-Maureira (Human Media Interaction, UT) en Tilo Hartmann (Virtual Reality and Communication, VU) onderzoekt met de hulp van 10 studenten Creative Technology hoe met deze impact om te gaan.
Wachtkamer
Het idee is om een baseline VR scene toe te voegen, in de vorm van een interactieve wachtkamer, die voorafgaat aan het daadwerkelijke VR experiment. Deze wachtkamer stelt toekomstige deelnemers in staat om fundamentele VR-functies te verkennen en vertrouwd te raken met de interface.
VR opstelling
In de wachtkamer worden ook biometrische gegevens van de deelnemers verzameld, zoals hun oogopslag, hartslag, gezichtsreacties en bewegingen. Samen vormen ze de baseline van het verkennen van een interactieve VR-omgeving. Het CreaTe studententeam is momenteel bezig met het bouwen van de VR-opstelling en onderzoekt tevens hoe de gegevens van de deelnemers verzameld kunnen worden.
Geinteresseerd in dit project? Neem contact op met Marcello A. Gómez-Maureira via m.a.gomezmaureira@utwente.nl