Het vijfjarige NWA-project Building 4 Belonging, dat een subsidie van 1 miljoen euro heeft ontvangen van NWO, is op 22 oktober officieel van start gegaan met een online bijeenkomst. Onderzoekers uit verschillende disciplines zoals data science, architectuur, psychologie en psychiatrie kwamen samen met professionals en ervaringsdeskundigen om te werken aan één doel: het ontwikkelen van schoolomgevingen waarin álle leerlingen – en in het bijzonder leerlingen met autisme – zich welkom en gewaardeerd voelen. Dit initiatief sluit aan bij de landelijke inzet om gevoelens eenzaamheid en psychische problemen in de Nederlandse samenleving te verminderen.
Onderschrift bij afbeelding: Tijdens de kick-off visualiseerden deelnemers zichzelf op een Miro-bord.
Waardevolle perspectieven
Tijdens de bijeenkomst deelden experts hun inzichten over hoe scholen inclusiever kunnen worden. Carolien Rieffe (UT) besprak het belang van informele momenten op school, en hoe gevoelens om er bij te horen tijdens die momenten een belangrijke rol spelen tijdens een schooldag; maar tegelijkertijd laat onderzoek zien dat de omgeving vaak een belemmerende rol speelt, vooral voor autistische leerlingen Elijah Delsink (oprichter en voorzitter van de LBVSO) deelde inzichten in de dagelijkse ervaringen van autistische leerlingen tijdens een gemiddelde schooldag, en de uitdagingen waarmee zij te maken hebben.
Architectuur en smartwatches
Magda Mostafa (American University in Caïro) presenteerde haar werk op het gebied van autismevriendelijke architectuur. Ze liet zien hoe schoolruimtes kunnen worden ontworpen om sensorische overprikkeling te voorkomen, de toegankelijkheid voor alle leerlingen te vergroten en zo eenzaamheid te bestrijden. Dennis Reidsma (UT) introduceerde de toepassing van smartwatches om sociale interacties en gevoelens van eenzaamheid van leerlingen in real-time binnen de school context te kunnen monitoren. Met andere woorden: hoe effectief zijn de aanpassingen in de omgeving in het bestrijden van gevoelens van eenzaamheid?
Inclusief beleid en participatief onderzoek
Emma Beauxis-Aussalet (VU) besprak strategieën om mogelijke bias in data op te sporen, door gebruik van AI, en hoe je als onderzoeker kunt zorgen voor een representatieve steekproef. Ellen Starke (beleidsmedewerker, Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen) legde uit hoe samenwerkingen tussen scholen bijdragen aan het ontwikkelen en implementeren van inclusief beleid. Ivet Pieper (Stichting EMMA) benadrukte tot slot het belang van participatief onderzoek en liet zien hoe de betrokkenheid van leerlingen en docenten leidt tot effectievere oplossingen.
Barrières doorbreken voor een inclusieve toekomst
Het project Building 4 Belonging draait om samenwerking. Door nauwe samenwerking met scholen, autismeorganisaties zoals de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) en andere belanghebbenden, streeft het project naar praktische en impactvolle oplossingen. Deze interdisciplinaire aanpak biedt kansen om zowel fysieke als sociale barrières in schoolomgevingen te doorbreken, zodat iedere leerling zich welkom en gehoord voelt.
Dit project sluit aan bij de missie van de impactcoalitie Smart Societies om technologie en menselijke verbinding in te zetten voor betere kansengelijkheid en inclusie. In januari komt de projectgroep opnieuw bijeen aan de Universiteit Twente om de volgende stappen te plannen.
Mis het niet: lezing door Magda Mostafa op 13 januari
Op 13 januari geeft Magda Mostafa een lezing met de titel “Spectrum Space: Sensory Decolonisation, Sensory Curation, and the Autistic Imaginary”. In deze lezing deelt zij haar inzichten over hoe de fysieke omgeving het welzijn van mensen met autisme kan verbeteren; maar niet alleen voor deze specifieke groep. Een autisme-vriendelijke omgeving blijkt vaak beter voor iedereen. Zorg dat je erbij bent! Ontdek meer over Magda Mostafa’s lezing en meld je direct aan.
Lees alles over het Building 4 Belonging project en blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. De presentaties van Carolien, Elijah en Magda zijn nu ook terug te kijken op YouTube!