VU – UTNieuws & agendaNieuwsStudiekiezers, studenten en medewerkers positief over samenwerking

Studiekiezers, studenten en medewerkers positief over samenwerking

85% van de medewerkers en meer dan de helft van de studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Twente zijn zeer positief over de samenwerking tussen beide universiteiten. Onder de studiekiezers vindt ruim een derde de samenwerking heel interessant. Dit blijkt uit een marktonderzoek dat in november 2022 is uitgezet onder studiekiezers, studenten en een aantal medewerkers van de VU Amsterdam en de UT die betrokken zijn bij de samenwerking. 

Aan de hand van vragen over bekendheid, associaties, de samenwerking en communicatie-uitingen willen beide universiteiten een beter inzicht krijgen hoe ze de gezamenlijke opleidingen het beste kunnen profileren bij de werving van studenten. Het onderzoek biedt veel inzicht in de mening vanuit de drie bevraagde doelgroepen. Dit geeft input voor de strategie op langere termijn.

Stijgende bekendheid door 2e bachelor VU-UT

Onder de studiekiezers is 21% op de hoogte van de samenwerking tussen de VU Amsterdam en de UT, bij de studenten is dat 43%. Nu we een tweede bacheloropleiding aanbieden op de VU Amsterdam (Creative Technology), zal de bekendheid zeker stijgen. We gaan daar de komende tijd hard aan werken met onder andere de introductiecampagne voor Creative Technology. Overigens vindt 48% van de studenten en 60% van de medewerkers het positief wanneer in de toekomst de VU Amsterdam ook opleidingen aanbiedt aan de UT.

Actiecampagne CreaTe met andere vormgeving

Op basis van de resultaten van het marktonderzoek is ervoor gekozen om voor de opleiding Creative Technology een introductiecampagne te maken met het logo van de UT en daarbij de tekst ‘Nu ook in Amsterdam’. Door deze communicatie uiting in de praktijk te testen, worden handvatten gezocht voor de positionering op langere termijn.