VU – UTNieuws & agendaNieuwsDocenten over hun eerste drie jaar ME in Amsterdam

Docenten over hun eerste drie jaar ME in Amsterdam

Wat waren de meest opmerkelijke momenten voor docenten tijdens de eerste drie jaar Mechanical Engineering in Amsterdam? ‘De studenten hebben de stap van de theorie  naar de praktische toepassing in hun projecten uitstekend gezet.’

Aangenaam verrast door de hulpvaardigheid en creativiteit van de studenten

‘Ik geef het vak thermodynamica en in het eerste jaar en de confrontatie met corona was heftig. Thermodynamica is geen makkelijk vak en vraagt om veel interactie. Het was daarom een grote uitdaging om van face to face naar online te gaan. En toch is dat uiteindelijk toch gelukt en ook vrij soepel gegaan. Ik was echt aangenaam verrast door de hulpvaardigheid en creativiteit van de studenten. Ze komen net van de middelbare school maar gedroegen zich al heel verantwoordelijk en volwassen. Mede daardoor hebben ze de stap van de theorie  naar de praktische toepassing in hun projecten uitstekend gezet. Daar ben ik trots op en ervaar daarbij ook een gevoel van verbondenheid.’

Yashar Hadjimolana


Geweldig om te zien welke stappen ze in een jaar hadden gezet

‘Ik heb met de studenten een opdracht gedaan waarbij ze met elkaar een torentje van marshmallows moesten bouwen. Wat ik heb daarvan genoten. Allereest omdat ik dat vroeger ook met kleuters heb gedaan toen ik nog op een basisschool werkte. De overeenkomsten tussen beide groepen bleken erg groot te zijn! Ik heb daar enorm om moeten lachen. Maar de opdracht, die vooral over samenwerken gaat, was vooral interessant om een andere reden. Ik heb hem namelijk twee keer gedaan met de studenten;  aan het begin en aan het eind van het jaar. De eerste keer waren ze nog heel voorzichtig met elkaar. Niemand wilde een idee van een ander bekritiseren of afvallen. Dat leidde er toe dat veel slechte ideeën konden blijven bestaan. De tweede keer ging het totaal anders. Nu waren ze meteen  wel heel uitgesproken en duidelijk tegen elkaar. Op een directe maar ook respectvolle en creatieve wijze. Daarmee was er geen ruimte meer voor slechte ideeën. Het was geweldig om te zien welke stappen ze in een jaar hadden gezet.’

Isabel Braadbaart

 

Veel vrijheid om te pionieren en zaken onder de knie te krijgen

‘Een speciaal moment voor mij was toen ik voor het eerst met de studenten naar de Energiecentrale in Hengelo ging. Daarmee breng je voor de studenten de theorie en de praktijk bij elkaar. Ze ervaren hoe de kennis die zij opdoen in de praktijk wordt toegepast en krijgen zo ook een voorproefje van de projecten die zij zelf gaan doen. ME is ook echt een opleiding waar theorie en praktijk samenkomen. De band en de samenwerking tussen docenten en studenten is goed en intensief en veel docenten hebben goede contacten met de industrie.  Ik vond het ook geweldig om docent te zijn in een nieuwe opleiding. Je krijgt de kans om in korte tijd veel te leren. Onder meer over wat goed onderwijs is. Daarnaast heb je veel vrijheid en ruimte om te pionieren, nieuwe dingen te ontwikkelen en zaken onder de knie te krijgen. En ik heb genoten van het hechte contact met de studenten.’

Strahinja Jokic 

 

Een leuke en spannende terugkeer naar mijn roots

‘Ik heb het vak klassieke mechanica gegeven en dat was voor mij een soort terugkeer naar mijn roots. Een hele leuke terugkeer want waar het vak voor studenten van andere opleidingen regelmatig een randvak of moetje is, ligt het bij de studenten van ME echt midden in hun aandachtsgebied. Het was voor mij ook wel een spannende terugkeer omdat de invulling van het vak bij ME voor mij voor een groot deel nieuw was. De theorie past weliswaar op een half A4tje maat daar wil je wel alles mee uitrekenen. Bij ME breek je het systeem in allerlei losse stukje die elkaar vervolgens in evenwicht moeten houden. Een mooie en uitdagende opdracht. Om goed beslagen ten ijs te komen, heb ik het eerste jaar als een assistent meegelopen met een ervaren collega uit Twente. In het tweede jaar was ik er klaar voor om het vak zelf te geven. Erg leuk om te doen.’

Klaas Giesbertz